Publikováno:
97/2011 Zb.Us.
Zbierka nálezov a uznesení Ústavného súdu
Typ:
Uznesenie
Právna veta:
Ústavou Slovenskej republiky garantovanú nezávislosť súdnej moci nemožno vykladať
tak, že by iné zložky moci nemali mať v súlade so svojím ústavným poslaním a funkciami
reálne možnosti ovplyvňovať organizáciu a chod súdnictva, prirodzene za predpokladu,
že tým nie je dotknutý fundamentálny základ nezávislosti súdnej moci spočívajúci v nezávislosti
sudcovského rozhodovania. Iné chápanie princípu nezávislosti súdnej moci založené
na tvrdení, že o veciach týkajúcich sa súdnictva môžu rozhodovať len sudcovia, by
viedlo v konečnom dôsledku k supremácii súdnej moci, jej nekontrolovateľnosti, a tým
v zásade aj k popretiu podstaty ústavného princípu deľby moci, z ktorého vychádzajú
ústavy všetkých moderných demokratických a právnych štátov.
Ak ústavodarca na rozdiel od iných ústavných funkcií neustanovil dôvody, na základe
ktorých možno členov Súdnej rady Slovenskej republiky odvolať z ich funkcie, tak to
neurobil z dôvodu opomenutia (či pochybenia), ale na základe racionálnej úvahy zodpovedajúcej
ústavnému zloženiu Súdnej rady Slovenskej republiky pozostávajúcej zo zástupcov jednotlivých
zložiek moci, resp. ústavných orgánov, ktoré tieto zložky moci reprezentujú, ako aj
z Ústavou Slovenskej republiky ustanoveného spôsobu jej uznášania, ktorý predpokladá
dosiahnutie konsenzu zástupcov jednotlivých zložiek moci, resp. zástupcov ústavných
orgánov, ktoré ich reprezentujú vo veciach týkajúcich sa chodu súdnictva, t. j. vo
veciach, ktoré zahrnul do pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky.
Ústavou Slovenskej republiky ustanovená vnútorná konštrukcia (zloženie) Súdnej rady
Slovenskej republiky by stratila svoje racionálne opodstatnenie, ak by členovia Súdnej
rady Slovenskej republiky po svojom ustanovení (zvolení, resp. vymenovaní) nemali
žiadnu väzbu na tých, ktorí ich do tejto funkcie ustanovili (zvolili, vymenovali).
Tým by sa ak už nie znemožnila, tak aspoň podstatným spôsobom sťažila možnosť tých,
ktorým ústavodarca nie náhodou zveril právomoc kreovať (voliť a vymenúvať) členov
Súdnej rady Slovenskej republiky, t. j. sudcov Slovenskej republiky, Národnej rady
Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky,
prenášať na pôdu Súdnej rady Slovenskej republiky svoje predstavy o fungovaní súdnictva
a ovplyvňovať v primeranom rozsahu (v rozsahu zodpovedajúcom počtu členov Súdnej rady
Slovenskej republiky, ktorí sú v ich kreačnej dispozícii) jej rozhodovanie. Vnútorná
konštrukcia, resp. zloženie Súdnej rady Slovenskej republiky a spôsob jej uznášania
vychádzajú teda (logicky a vedome) z požiadavky zachovania vzťahu (politickej) dôvery
medzi členmi Súdnej rady Slovenskej republiky a subjektmi, ktoré ich do ich funkcií
ustanovili, čomu zodpovedá oprávnenie týchto subjektov odvolať ich z funkcie aj z dôvodu
„straty dôvery“, resp. aj z iného Ústavou Slovenskej republiky alebo zákonom neustanoveného
dôvodu.